Ut med rasisterna, in med feministerna! Eller?

0kommentarer

Nja... Så blev det ju inte riktigt...
 
Ny årstid, ny vecka, ny dag, ny regering!
Som (förmodligen) alla vet så var det val igår och imorse när jag vaknade såg jag på min lilla smartphone (åh, så bra de kan vara, ellerhur?) att vi har en ny regering.
För mig medför det både för- och nackdelar! Precis som med (nästintill) allt annat här i världen.
 
Vad som dock fångade min uppmärksamhet var den chockerande nyheten att SD nu är Sveriges tredje största parti...
Det skrämmer mig att vårat fina land innehåller så många inkompetenta människor. 12,9% av hela Sverige (eller ja, av alla som faktiskt tar sig till vallokalen och utnyttjar sin rösträtt) är så ledsamt inkompetenta att ett främlingsfientligt parti bara får större och större makt över Sveriges framtid.
 
Enligt aftonbladet.se har 83,3% av alla människor med rösträtt faktiskt röstat. Det glädjer mig något enormt! Alla som kan ska utnyttja möjligheten att få vara med och bestämma!
 
Jag hade gärna sett att Alliansen fick sitta kvar... Men även de har sina brister. En dålig sida med Socialdemokraterna är tvångskvoteringen och förmögenhetsskatten. Det är två av de frågorna jag har fastnat för.
Angående kvotering så anser jag att rätt människa ska finnas på rätt plats. En kvinna ska absolut få finnas i en styrelse men då på grund av hennes kompetens inte på grund av hennes kön. Precis som att en man ska få bli dagis"fröken" på grund av hans kompetens och inte hans kön.
 
Jag är verkligen inte insatt till 100%, jag har bara skrapat lite på ytan de senaste månaderna men det är såhär jag står just nu. Om jag hade haft rätten att rösta hade min röst fallit på Centerpartiet eller Folkpartiet. Jag ser det som något positivt att ha en allians, att ha fyra partier som har stort inflytande på Sverige.
 
Bild från aftonbladet.se.

Kommentera

Publiceras ej