Fitnessfika...

0kommentarer

När det vankas påsk åker godisskålar och fikafat gärna fram.
För att skippa onyttigheterna kan det vara skönt med ett substitut...
 
Jag pillade ihop en äppelpaj idag som kan göras på två olika sätt.
 
Jag gjorde såhär:
 
100 g smör
2 dl havregryn
1 dl steviaströ
2 äpplen (svenska)
 
Sätt ugnen på 175 grader. Låt smöret bli rumstempererat (eller kör det i micron i 15 sec), knåda sedan ner havregryn och steviaströ tills det blir en jämn smet/deg.
Skär äpplena i tunna skivor (jag gjorde de båtformade) och placera ut de i formen eller formarna du ska grädda pajen i. Jag gjorde i portionsformar vilket resulterade i 6 små fina pajer.
Smula över smeten/degen och voila, de är redo att åka in i ugnen!
Jag rekomenderar er att vara uppmärksamma och kika in i ugnen så ni ser när smulet börjar bli gyllenbrunt men annars kan ni sätta en timer på 20 min och sedan förlänga tiden om det behövs.
 
Vips så har du en vete- och sockerfri paj!
 
Bild av mig.
 
Jag har inte provat denna version men det går även att göra denna paj med kokosfett istället för smör. Då tar du ändå samma mängd av alla ingredienser. Det vill säga:
 
100 g kokosfett
2 dl havregryn
1 dl steviaströ
2 äpplen
 
Tillagningen sker på samma sätt som med smör.
 
Bild av mig.
 
Det positiva med om man bakar pajen med kokosfett är att den blir mer naturlig samt att pajen blir vegansk!
 
När man använder smör blir näringsvärdena såhär:
187 kcal
14,5 g fett
13,6 g kolhydrater
1,7 g protein
 
Bakar man istället på kokosfett blir det såhär:
215 kcal
17,7 g fett
13,6 g kolhydrater
1,6 g protein
 
Lycka till!

Kommentera

Publiceras ej